Samir Kahlil Samir sj


Samir Kahlil Samir sj is een Egyptisch jezuïet. Hij is theoloog en vooraanstaand islamoloog. De analyses die hij ten beste geeft over de regelmatig terugkerende spanningen tussen Christendom en Islam behoren tot het beste wat ik ter zake ooit gelezen heb.


Zonet las ik een analyse van hem over het waarom/belang van de doop door Paus Benedictus XVI in de voorbije paasnacht van Magdi Christian Allam, een bekend Italiaans journalist van Egyptische en islamitische komaf. U vindt het hier. Hij toont aan hoe zinvol deze symbolische daad van de Paus wel geweest is. Zowel voor christenen als voor islamieten.


Het herinnerde me een andere bijdrage van Samir, zo mogelijk nog interessanter, naar aanleiding van de - overigens schitterende - toespraak van Benedictus in Regensburg op 12 september 2006 die zo'n opschudding heeft veroorzaakt in de islamwereld.

Reacties

Anoniem zei…
Thanks for these two links, very helpful and interesting
Anoniem zei…
Beste Nikolaas,

de analyses zien er mij zeer interessant uit. Maar voor vanavond is mijn fut eruit. Ik zal ze binnenkort zeker lezen.
Tot volgende zondag.

Peter uit Aartselaar, oftewel uw schoonbroer.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)