Petrus Canisius



Vandaag viert de Kerk het feest van de heilige Petrus Canisius sj (1521-1597). Hij was de eerste Nederlandse jezuïet en uitvinder van de “Catechismus”.

Op deze vierde adventszondag krijgt dit mooie gebed van Canisius een nog diepere betekenis.



GEROEPEN

Gij, Heer, licht van eeuwig licht, laat mij U mogen zien, oog in oog.
Laat mij ontdekken, wat de zin is van mijn roeping.
Leer mij, waartoe ik geroepen ben.

Help mij met uw genade en genegenheid, opdat ik mij met hart en ziel
kan inzetten voor het geluk en de heelheid van mijzelf en mijn medemensen.

Geef mij kracht, Heer, en richt mij op,
opdat ik mij volledig wijden kan aan wat vóór mij ligt,
want ik wil U volgen van zo nabij mogelijk.

Hoezeer zou ik willen dat mijn hart bezit was van U alleen,
die mijn rust, mijn leven en mijn redding zijt.
U alleen wil ik zoeken, U alleen liefhebben, met U innig verbonden zijn.

Wat zou ik buiten U verlangen?
Wat heeft alles voor zin als U er niet bent,
die als enige mijn ziel volkomen vervullen kunt?

Gij, licht van mij, roem van mij, wanneer zal ik U mogen zien?
Gij, mijn vrede, mijn rust, wanneer zal ik bij U zijn?
Gij, mijn troost, mijn hoop, mijn zekerheid, wanneer zal ik ontbonden worden
en vrij U tegemoet vliegen om met de heiligen U ten volle te kennen,
lief te hebben en te prijzen?

Heer Jezus, ontferm U over mij.
Mijn schat, mijn alles,
met heel mijn ziel vertrouw ik op U

Petrus Canisius sj

Reacties

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)