Gothic



Medebroeder Johan Verschueren sj is algemeen directeur van het Xaveriuscollege. De laatste dagen is hij in het nieuws gekomen nalv enkele leerlingen die zich hullen in “gothic”-plunjes. Geen goed idee, volgens Johan. En gelijk heeft hij.

Discriminatie, inperking van de vrijheid, miskenning van de diepere identiteit … ! De commentaarschrijvers op internet schreeuwen moord en brand.

Het is de taak van de school om de zoektocht van jongeren naar hun eigen persoonlijkheid mogelijk te maken en te begeleiden. Opvoeding, heet dat. “Humaniora”, meer mens worden.

Door een richtingloos oerwoud kan je veel sneller vooruitkomen als er enkele wegen worden aangelegd. Absolute vrijheid is synoniem voor chaos. Een goed reglement is geen aantasting van de vrijheid maar een voorwaarde opdat jongeren, beetje bij beetje, tot vrijheid kunnen doorgroeien.

Kledijvoorschriften kunnen jongeren beschermen tegen manipulatie die ze doorgaans zelf niet eens in de mot hebben. Als die manipulatie bovendien appeleert aan allerhande destructieve krachten - die nu eenmaal bestaan in de mens en in de samenleving - dan is het een plicht van de school om de haar toevertrouwde jongeren daartegen te beschermen.

Reacties

Anoniem zei…
Wat schreeuwen onze jongeren naar grenzen! Het vraagt echter moed en inspanning van de opvoeders om ze te durven trekken. In een op het individu en zichzelf gerichte maatschappij is het extra moeilijk om energie op te brengen voor het welbevinden van de ander. Mochten mensen in dat perspectief durven gaan, ze zouden ervaren hoe ze daarin hun ware ik op het spoor zouden komen.
Anoniem zei…
en wat denk je van de destructieve kracht van kortzichtigheid? kleding is maar kleding, taboes ervan maken is erger, je maakt het alleen maar aanlokkender voor die tieners om die kleren te dragen. ik ben nu 23 en nog draag ik die kleren graag die als 'gothic' bestempelt worden, het is gewoon mijn persoonlijke smaak. dat met destructiviteit verwarren is de oorzaak afschuiven.
Unknown zei…
Beste Nicolaas,

ik ben 1 van deze 2 jongens: Nick Lodewyckx. Ik zou even een paar dingen duidelijk willen maken. Ten eerste: Inperking van de vrijheid, miskenning van de diepere identiteit? Correct! Mensen leggen me op wat ik mag en wat ik niet mag, terwijl ik gewoon mezelf probeer te zijn. Dit beperkt me in mijn ontwikkeling en creativiteit. Ik vind niet dat mensen het recht hebben mij te viseren vanwege mijn kledij.
"Het is de taak van de school om de zoektocht van jongeren naar hun eigen persoonlijkheid mogelijk te maken en te begeleiden." Hier kom ik bij punt twee: in de eerste plaats is het MIJN taak die zoektocht te volbrengen, en ik als persoon heb er geen problemen mee om dit alleen te doen, zonder hulp. Wat wilt u suggereren met: " Opvoeding, heet dat."? Is dit een rechtstreekse aanval naar mijn ouders toe?
"Absolute vrijheid is synoniem voor chaos." Niet correct. Absolute vrijheid is een synoniem voor macht, en enkel die macht in verkeerde handen geven brengt chaos ( kijk maar naar uw heilige vader, die al zovele oorlogen heeft teweeg gebracht ). En om te eindigen wil ik zeggen dat ik geen manipulatie ondervind, enkel van onwetende mensen zoals u, die niet in staat zijn verder te kijken dan hun neus lang is: Jezuïeten ( ik veralgemeen dit express ).

Met vriendelijke groet,
Nick Lodewyckx
Nikolaas zei…
Beste Nick,

Blij met openhartige reactie. We zouden hier uitvoerig kunnen over discussiëren. En waarschijnlijk heb je dit ook veel gedaan de laatste tijd.

Gewoon enkele losse flodders.

• Als je samenleeft en –werkt met anderen, is inperking van persoonlijke vrijheid onvermijdelijk. Dat geldt voor elke gemeenschap die wil blijven bestaan.
• Jij bent inderdaad de eerste actor in je persoonlijkheidsontwikkeling. Maar mocht je de enige zijn, dat zou je niet op school zitten …
• Ik denk inderdaad dat de ouders de eerste opvoeders zijn. Maar jouw college heeft een uitdrukkelijk “opvoedingsproject”. Ik veronderstel trouwens dat je ouders en misschien jij ook dat ondertekend hebben. Maw, ook je school draagt bij tot die opvoeding.
• Ik denk dat we een verschillende definitie hanteren van het begrip vrijheid. Maar welke ook de definitie is die je hanteert, als beperkte mensen kunnen we geen onbeperkte dingen maken. We kunnen hopen op absolute vrijheid. Maar elkeen die kijkt naar zijn eigen ervaring, weet dat zijn vrijheid steeds beperkt is.

Vriendelijke groet,

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj