Wat is de essentie van het christendom - Het antwoord van toptheoloog Bernard Sesboüé sj

Bernard Sesboüé sj is de kaap van de 80 ver voorbij. Maar hij blijft in Frankrijk één van de meest toonaangevende theologen. Tijdens mijn theologiestudie in Parijs ging ik hem regelmatig opzoeken. Hij was mijn studiebegeleider.

Hieronder vind je zijn antwoord op de vraag: “Wat is volgens u de essentie van het christendom?” 

 De essentie ligt in de openbaring dat God zich voor de mens interesseert. In alle religies zien we dat de mens God zoekt. In het christendom zien we dat God zich naar de mens keert. Dit betekent niet dat God in andere religies de mens niet zoekt, maar de joods-christelijke godsdienst is de enige die dat thematiseert. 

Het christendom onthult de stap van God naar de mens. Voor het christendom is het essentieel dat God bestaat, maar nog essentiëler dat de mens bestaat voor God. 

De moderniteit desinfecteert God: de mens zou zich niet meer interesseren voor God en God niet meer voor de mens. Dat kan niet volgens het christendom. De mens redt zichzelf niet door zijn werken, we worden gered door de genade van God die van ons houdt. Of zoals Johannes het zegt: ‘Hierin bestaat de liefde: niet wij hebben God liefgehad, maar Hij heeft ons liefgehad’ (1 Joh 4,10). God komt altijd eerst.

Reacties

Anoniem zei…
Als God je zoekt, hoe weet je dat Hij u gevonden heeft?
Kijwerets zei…
Reactie op Anoniem:

Heel dicht bij een antwoord op de vraag "Hoe weet je dat?" komt het gedicht Dagsluiting van Gerard Reve.

DAGSLUITING

Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in dezelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.


Mark zei…
Dit gedicht bracht me het inzicht dat God steeds blijft zoeken naar ons, ondanks onze in-trouw
Anoniem zei…
Het is als met verliefdheid
Je weet het pas als het effectief gebeurt

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen