Is leven in de hemel eenzaam?

                                                                                                

“Lotte is nog in de schaakclub. Maar straks komt ze thuis. Ze wil absoluut met je praten.” Inderdaad, na een half uur kwam de 10-jarige dochter van vrienden thuis en ze vroeg meteen of ze, in de rust van het salon, iets met mij kon bespreken. 

 “Nikolaas, heb jij schrik van de dood?” Ik antwoordde dat ik dacht geen schrik te hebben van de dood en legde ook uit waarom. Toen ik haar vroeg waarom ze mij die vraag gesteld had, kwam het eruit. Lotte zei me dat ze geen schrik had voor de dood. Maar wel voor wat er zou gebeuren ná de dood. Want na de dood gaat je ziel naar de hemel. Maar die hemel boven onze hoofden is danig groot, dat je daar wel heel eenzaam moet zijn. Het meisje had schrik voor de eenzaamheid waarmee het leven na de dood volgens haar synoniem was. 

Ik besloot het grof geschut boven te halen: "Thomas van Aquino. De grote theoloog Thomas, zo legde ik haar uit, noemt God “relatio subsistens”. God is “niets dan relatie”. God is liefdevolle verbondenheid. Bij God zijn is dus net het tegenoverstelde van de eenzaamheid. Alleen, je kan dat niet wéten. Wel geloven." Voor alle duidelijkheid, ik gebruikte daar wel andere, meer kindvriendelijke woorden voor. Er verscheen een brede glimlacht op het gezichtje van Lotte. Van het ene oor tot aan het andere. “Neen, ik voel me niet angstig meer maar rustig.” 

Je mag de vragen van kinderen best wel ernstig nemen.

Reacties

Hanneke Henrichs zei…
Een mooi verhaal. De laatste zin: ik vind dat je kinderen altijd serieus moet nemen. Zij zijn nog zo puur dat zij een goed gesprek verdienen. Dankjewel voor dit schrijven.
Anoniem zei…

Mijn kleindochter van 7 is groots in conflict handling. Beter dan menig volwassene. Kinderen zijn kinderlijk, maar niet kinderachtig.

Marjolein

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj