Verbonden


Ik dacht dat het een kwestie was van binnen en van buiten. Klein onderhoud. Maar neen hoor. Algemene narcose en een nachtje blijven. Pech. Voor de tweede keer in minder dan een maand heeft uw blogger anderhalve dag in het ziekenhuis doorgebracht.

Vreemd misschien. Maar ik vond het een boeiende ervaring. Toen ik ’s nachts lag terug te blikken op de voorbije dag voelde ik een warme gloed in mijn hart. Ik realiseerde me dat het afgelopen etmaal meer dan 15 mensen rechtstreeks voor mijn persoontje hadden gezorgd. Vaak met voelbare toewijding. De nachtzuster was net de kamer uit. Wat een vriendelijke en dienstbare vrouw. Een Aziatische poetsdame had m’n lakens en dekens recht gelegd, ook al was dat niet haar taak. Met een Albanese verpleegsterstudente bleek ik een gemeenschappelijke kennis te hebben. Twee medebroeders waren even op bezoek geweest en van anderen vond ik boodschappen op mijn GSM. Ik lag op een 4-persoonskamer die, aanvankelijk, vol was. Wonder boven wonder, in de vooravond bleef ik alleen over en ik had een rustige nacht in een heerlijk ruime kamer.

Wat mij het scherpst heeft getroffen was evenwel de verveling. Ook al was mijn verblijf zo kort. Door de nawerking van de narcose was ik niet echt moe. Maar wel meteen vermoeid. Na 10 minuten TV kijken voelde ik me uitgeput en wilde ik slapen, zonder echt te kunnen slapen. Ik probeerde wat te bidden. Het ging niet. Dat heeft de hele namiddag en avond geduurd. Kort. Toch zette het me aan het denken. Zou je je zo voelen als je echt zwaar ziek of hoogbejaard bent? Ik heb me even bijzonder verbonden geweten met enkele oude medebroeders.

Reacties

Anoniem zei…
Beste Nikolaas,
Ik wensn je van harte een volledig herstel toe!
Anoniem zei…
Mogen oud worden is een gave. Nog meer genade is de kunst om oud te mogen ZIJN in heel je wezen en te-VREDE-n te zijn met wat is. Het is leven in Zijn hand dag na dag, in de dag, in het ogenblik.
Het is een mooi vooruitzicht om oud te mogen worden. En waarom wachten en niet vandaag de (h)eerlijkheid van het moment "het is zoals het is" erkennen?

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen