83


Vandaag viert Paus Benedictus XVI zijn 83ste verjaardag en weldra de 5de verjaardag van zijn verkiezing tot opvolger van Petrus.

Ik wil in het bijzonder danken voor deze man en God vragen om kracht en wijsheid bij het vervullen van zijn, naar menselijke maatstaven, onmogelijke opdracht. Ik doe dit graag met een gebed van Ignatius dat Benedictus dierbaar is.

Suscipe

Neem, Heer, en aanvaard
heel mijn vrijheid,
mijn geheugen,
mijn vestand
en heel mijn wil,
alles wat ik heb en bezit.
U hebt het mij gegeven,
aan U, Heer, geef ik het terug.
Alles is van U,
beschik erover geheel volgens uw wil.
Geef dat ik U mag liefhebben,
die genade is mij genoeg.


Ignatius van Loyola

Reacties

Anoniem zei…
Je loyauteit is mooi. De paus als mens blijven zien is, oog hebben voor zijn sterkte en zwakte. De man kent woelige tijden en het moet gezegd dat we als gewone leek, ver van wat zich afspeelt in Rome en zelfs in de bisdommen en parochies, we ons slechts kunnen beroepen wat de pers meedeelt. Zoals filmbeelden gemonteerd en gemanipuleerd worden, wil ik geloven dat uitspraken niet altijd de volle waarheid bevatten. Het laat me meer en meer zeggen: "ik weet niet wat ik over de schandalenheisa en de al of niet opgenomen verantwoordelijkheden van kerkelijke gezagdragers moet denken." Ik kan geen mensen met de vinger wijzen. Het is een bijzonder pijnlijke zaak dat dergelijke schandalen bestaan. Daar is mijn begripsvermogen véél te klein voor.
Het is idd moeilijk om juiste en betrouwbare info te vinden op het web ivm de Kerk (ook ivm met heel wat andere onderwerpen, trouwens).

Ziehier een aantal suggesties om degelijke info te vinden. Spijtig genoeg niet in het Nederlands.

1. La Croix: katholieke kwaliteitskrant uit Frankrijk. Zonder meer top!


http://www.la-croix.com/

2. Sandro Magister: een Italiaanse academicus met eigen blog in verschillende talen. Uitstekend.

http://chiesa.espresso.repubblica.it/?fr=y

3. De blog van "America", een tijdschrift van de Amerikaanse SJ. Kritisch maar loyaal.

Veel leesplezier.

http://www.americamagazine.org/blog/blog.cfm?blog_id=2
Anoniem zei…
Dankjewel voor de leestips. Voor de niet geschoolde mens zonder talenkennis wordt het inderdaad moeilijk. Betere vertaalmachines zouden goed werk kunnen leveren.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj