Juk

Gisteren hebben we mijn vader de ziekenzalving toegediend. Vreugde en pijn door mekaar. Maar vooral dankbaarheid.

Graag deel ik met u de evangelietekst die we beluisterden en enkele woorden van toelichting.

"In die tijd sprak Jezus: Kom allen naar Mij toe die uitgeput zijt en onder lasten gebukt, en Ik zal u rust en verlichting schenken. Neem mijn juk op uw schouders en leert van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw ziel. Want mijn juk is zacht en mijn last is licht." (Mt 11)


Jezus vergelijkt de vrucht van zijn aanwezigheid met een juk. Dit kan vreemd klinken. Spontaan associëren wij immers een juk met een onaangename, opgelegde last die verknechtend werkt.

We vergeten dan dat in de Bijbelse wereld een juk altijd door twee dieren wordt getorst. De buffels beseffen dit niet. Maar het juk deelt de last, en maakt ze lichter. De een helpt de ander. Er is steun, verbondenheid en nabijheid.

Het is dit geloof dat de Kerk uitdrukt in de viering van het sacrament van de zieken. Ook al zien we het niet en kunnen we het ons vaak zo moeilijk voorstellen. De Heer beschermt en leidt ons, Hij draagt ons. Daarom ging Jezus steeds de zieken de handen opleggen en gaf Hij ons Zijn Geest voor de tijd dat Hij niet meer lichamelijk bij ons aanwezig zou zijn.

Laten wij danken dat wij getuigen mogen zijn van Gods voorkeursliefde voor de zieken en dat ook wij vandaag vader de handen mogen opleggen en zalven met Gods Geest.

Delen

Reacties

Karin zei…
Beste Nikolaas,
Moge dit sacrament je vader rust en bescherming geven en aan jou en je familie veel kracht en troost. Je mag zeker rekenen op ons gebed .
Hartelijk,

Joost & Karin
Anoniem zei…
Nicolaas
We vernamen intussen het overlijden van uw vader en wensen langs deze weg onze christelijke deelneming te betuigen.
Hans en Marianne
Sebrechts - Vestichel

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj