Kruis

Waken bij een stervende heeft iets spannend én iets rustig. Net als bij de Advent.” Een medebroeder maakte die bedenking bij het ontbijt, gisteren. Het was voorzien dat ik de voorbije nacht bij mijn vader zou waken. Ik keek er naar uit. Maar in de loop van de namiddag is vader stilletjes overleden, omringd door vrouw en kinderen.

Er is nu een andere rust. Een van verlossing en “het is volbracht”.

Ook de spanning is anders. En ook weer niet. Pijn én dankbaarheid, hoop én verdriet, liefde én gemis, eeuwigheid én vergankelijkheid.

Is dit niet de spanning van het kruis?


Delen

Reacties

Anoniem zei…
Dag Nikolaas,

Ik ben wel een beetje vertrouwd met je situatie - en toch ook niet, want elke beleving is zo persoonlijk. Toen mijn vader stierf, ook heel stilletjes, had ik het gevoel dat ik een amputatie ondergaan had, wat raar zal klinken voor mensen die hier nog niet door gekomen zijn.

Goede vriend, jij die er was toen de dingen niet goed zaten voor mij, weet dat ik je zal gedenken in gebed, ook je vader en andere nabestaanden....Ik ga trouwens volgende woensdag naar Lourdes met de zieken van het aartsbisdom....

Woorden baten zelden, en plannen staan al helemaal stil voor bepaalde dingen...Laat het rustig uitwerken...God, en de natuur, weten hier weg mee, wij niet....

Denis Boers.
Anoniem zei…
Mijn deelneming, Nikolaas. Je bent in mijn gebed.
kris zei…
In dankbaar gebed.
Anoniem zei…
Hallo Denis, hier is je neef Ernest. Verontschuldiging voor de vreemde manier van kontakt zoeken, maar ik zou erg graag kontakt met jou hebben, al was het maar heel kort en bondig. Ik woon tegenwoordig in Bali, maar heb uit de familie begrepen dat pogingen om jou te vinden tevergeefs geweest waren.

Ik hoop dat je het goed maakt. Als 't kan, geef me dan een kattebelletje ! Mijn email is evh2806@gmail.com . Het allerbeste, Ernest.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen