Puber

« Heeft ze ten minste goed naar jou geluisterd ? », vroeg de papa me toen hij zijn puberdochter terug kwam halen. Het meisje had zich behoorlijk in nesten gewerkt op school. De ouders waren ten einde raad en hadden me gevraagd of ze eens langs mocht komen om te praten.

En dat hebben we gedaan. Voor mij betekende dit dat ik vooral geluisterd heb. Ik heb het kind ruimte en structuur proberen aan te bieden waarbinnen ze, zelf, wat orde kon scheppen om vervolgens, zelf, een eenvoudig actieplan uit te werken.

« Ik houd zielsveel van mijn papa en ik houd zielsveel van mijn mama », had het pubertje me met vochtige ogen gezegd. Goed idee om ook eens met een  vertrouwde volwassene van buiten het gezin in gesprek te gaan.

Delen

Reacties

Anoniem zei…
Het is al een belangrijke eerste stap dat de jongere naar jou wilde komen. Dat is echt niet vanzelfsprekend op die leeftijd. En als dat niet zo is, waar sta je dan als ouders met je goede voornemens, goede wil? Hoe moet je dan verder?

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)