Stap voor stap


Gisteren vierden we eucharistie in het “Martyrium”, een klein kapelletje op Mont Martre. Het is een van de oudste christelijke heilige plaatsen van Parijs. De eerste verwijzingen naar deze plaats gaan terug tot de derde eeuw.

Ook voor de ignatiaanse familie is het een bijzondere plaats. Het is om die reden dat we daar met InYgo, het Internationaal Ignatiaans Jeugdnetwerk, onze algemene vergadering afsloten. Op 15 augustus 1534 legden Ignatius van Loyola en zijn 6 eerste gezellen hier geloften af van armoede en zuiverheid. Dit was 14 jaar ná de bekering van Ignatius in Loyola. De eigenlijke oprichting van de Sociëteit van Jezus zou nog 4 jaar op zich laten wachten.

Vanaf zijn bekering is Ignatius een pelgrim geworden. Een zoeker, die stap voor stap vooruitging. Op het ritme van de stem van God die hij hoorde in zijn biddende hart. Pas na 14 jaar pelgrimeren, in gebed en studie, was het hem duidelijk geworden dat hij, samen met zijn gezellen, geroepen werd tot religieus leven.

Toch legden de 7 eerste gezellen toen nog geen gelofte van gehoorzaamheid af. Ze zouden nog vier volle jaren van pelgrimeren nodig hebben om tot het inzicht te komen dat de Heer hen uitnodigde om Hem te volgen in een nieuw te stichten religieuze orde. Pas dan zouden de gezellen ook de gelofte van gehoorzaamheid afleggen.

Samen 18 jaar van stapje voor stapje onderscheiden, van het geleidelijk aan duidelijker worden van waar zij toe geroepen werden. Een oefening in geduld, in nederigheid, in vertrouwen en overgave.

Share

Reacties

Anoniem zei…
Het doet mij heel erg denken aan het mooi gedicht van Kardinaal Newman dat je hoogst waarschijnlijk wel kent. Ik citeer in vertaling de eerste strofe:
Leid, Vriendelijk Licht, in 't duister dat mij omsluit,
Leid Gij mij voort!
De Nacht is zwart, en ik ben ver van huis -
Leid Gij mij voort!
Richt Gij mijn voet: geen vergezicht ik vraag,
Geen verre land - één enkele stap volstaat!
Dank hiervoor.

Ja, ik ken dit gedicht. Maar dat laatste vers had ik niet in mijn geheugen.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)