De Mammon komt

Op zich is er niets tegen zo’n publiciteit. Het is mooi en goed gemaakt, lief, lijkt onschuldig.

Tussen de lijnen door staat echter de boodschap geschreven dat kern van het kerstfeest te maken heeft met een drankje dat je kan kopen.

Iedereen weet dat dit nonsens is. Probleem is echter dat je deze onzin niet eenmaal, maar doorlopend te horen en te zien krijgt. Voor coca cola net zo goed als voor andere consumptieartikelen. Vaak op zo’n subtiele wijze dat het ongemerkt binnenkomt en je gedrags- en verwachtingspatroon onbewust gaat beïnvloeden.

Brainwashing, heet dit. Alles voor de Mammon. Zelfs het meest heilige.

Het paradoxale, bevrijdende en hoopgevende is dat het net in die wereld is , met al zijn dubbelzinnigheden, dat onze God geboren wil worden.

Reacties

Anoniem zei…
Terugdenkend aan het artikel dat u plaatste op 4 december jl. van Doug Leonhardt sj,waarin wij eigenlijk de verjaardag (kort samengevat) vieren/herdenken van de geboorte van Jezus ruim 2000 jaar geleden , vraag ik mij toch af de laatste zin "dat onze God geboren wil worden" in die (deze)wereld niet enigszins tegenstrij-dig is met de overweging van Doug Leonhardt sj. Uiteraard is het mij wel duidelijk wat u met dit artikel bedoelt.
Els zei…
niet voor niets dat de Paus tijdens de kerstviering preekte over het gevaar van de 'commercialisering van het kerstfeest'! Dit filmke is een levend bewijs van die cultuur.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen