“Je hoeft geen ander mens te worden om heilig te zijn” (Jezuïetenwijsheid 2/5)


Je hoeft geen ander mens te worden om heilig te zijn” (Jezuïetenwijsheid 2/5)
Jim Martins is een Amerikaanse jezuïet van begin de vijftig. In een artikeltje deelt hij met de lezer de vijf mooiste staaltjes van jezuïetenwijsheid die hij ooit te horen kreeg.
 Tijdens mijn noviciaat heb ik al te veel tijd verloren door te proberen op anderen te lijken. Ik wist maar al te goed dat ik geen heilige was en zag andere novicen die me veel heiliger leken. Dus, concludeerde ik, ik moest worden zoals zij. Zo was er een die  zacht en bedeesd was en hij leek me behoorlijk heilig. Dus, besloot ik, ik zou zelf ook zacht en bedeesd worden. “Wat gebeurt er met jou” vroeg een andere novice me toen hij me vroom maar kniezerig door het huis zag lopen. Weer een andere novice was een vroege opstaander. Bij het ontbijt om 7u had hij zijn ochtendmeditatie reeds achter de rug. Ook hij leek me heel heilig. Ik begon dus ook supervroeg op te staan. “Jij ziet er echt moe uit”, zei iemand me. “Slaap je wel voldoende?”
Uiteindelijk sprak ik erover met mijn geestelijk begeleider, David Donovan sj. “Ik weet niet wat ik moet doen om heilig te worden. Wie in het noviciaat moet ik nadoen. Wie doet het echt goed?”
“Jim”, antwoordde hij, “je hoeft niet iemand anders te zijn om heilig te zijn. Wees gewoon jezelf. Jij bent het toch die de Heer roept om jezuïet te zijn.” De raad van David bracht me tot rust en tot tevredenheid om wie ik was, niet om diegene die ik niet was. Bovendien ging ik terug meer slapen.

Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj