"Het zou je je leven kunnen kosten!"



Met onderstaand origineel kerstverhaal, verteld door de Drieëenheid, leidt Gewijde Ruimte ons het Kerstfeest binnen! 

“Wel, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest waren klaar met hun avondmaal en keken naar de wereld die ze gemaakt hadden en zagen wat een knoeiboel het daar geworden was. Ze geraakten wel een beetje ontmoedigd. ‘Wat gaan we nu doen?’ vroeg de Vader. De Geest dacht even na en zei: ‘We hebben al eens geprobeerd al de slechte figuren  - er uit te zuiveren – denk aan de zondvloed! Maar het werkte niet, en we geraakten toen een massa mensen en dieren kwijt.‘ De Zoon zei: ‘Ja, zo was het, en ik herinner mij ook dat wij profeten stuurden om de mensen te zeggen op te houden met slechte dingen te doen. Ook dat werkte niet – die profeten hebben het zwaar te verduren gehad! We hebben ook getracht om ze met straffen ertoe te brengen beter op te letten – herinner je hoe we ze allemaal naar Babylon hebben verscheept! Een tijdje ging het goed, maar eens terug, vervielen de meesten van die mensen heel vlug in hun oude fouten. ‘

De Vader zei: ‘Ik heb de indruk dat jullie de zaak als een behoorlijk hopeloze onderneming aanvoelen. Maar we kunnen ze toch niet laten ten onder gaan in hun miserie. Want, alles goed bekeken, wij hebben ze naar ons eigen beeld en gelijkenis gemaakt. Ik wil dat ze gelukkig zijn, zoals wij. Ik heb beslist ze te redden, wat het ook mag kosten.’

Het werd wat stil, maar toen bracht de Zoon weer leven in de brouwerij. Hij zei: ‘Veronderstel dat ik naar ze toe ga en een van hen word? Ik kan ze dan tonen hoe je op de juiste wijze leeft. Ik ga me natuurlijk vermommen, om ze niet af te schrikken. Het zal wel een tijdje duren eer ze doorkijgen wie ik ben. Ik ga ze terug thuis brengen!’

De Vader zei: ‘Zoon, laat die idee maar vallen; het zou je leven kunnen kosten! En als ze jou vermoorden, dan breekt mijn hart.’

Opnieuw stilte. Toen kuchte de Geest,  zoals schuchtere mensen doen, en zei: ‘Ik denk dat de Zoon gelijk heeft, en als hij bereid is dit aan te pakken, dan zal Ik met Hem zijn. Jullie weten hoe infecties werken? Wel,  dit is als een goeddoende infectie! Het is als een inbraak door bekend volk. Ik weet dat het een hele tijd zal vragen om met iedereen klaar te komen, maar ik geloof dat wij dit aankunnen!’

Zij namen dan contact op met Maria. Die reageerde geweldig. Zij zei alleen maar: ‘ Ja, ik zal helpen met de middelen die ik heb. Zo werd op Kerstdag, een hele tijd geleden, Christus geboren, in Bethlehem.

Reacties

Anoniem zei…
Wat een mooi verhaal, met zoveel inhoud. Dankjewel. Zalig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar.
Lea

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj