Handleiding voor een intieme ontmoeting



Graag bied ik u met deze eerste mijmering van het nieuwe jaar van Gewijde Ruimte, ook mijn wensen aan voor het nieuwe jaar!

Het Jaar van het Geloof is al begonnen. Dit thema, het geloof, ligt paus Benedictus nauw aan het hart.

Voor hem is de kern van het christendom een liefdesgeschiedenis tussen God en onszelf. Het woord ‘credo’ (ik geloof) komt van ‘cor do’ (ik geef mijn hart). Geloof is dus een zaak van het hart. Het betekent een intieme ontmoeting tussen God en ieder van ons persoonlijk. De ontmoeting van Jezus met de Samaritaanse vrouw (Jo 4,1-42) biedt ons hiervan een perfect voorbeeld. Bij de bron spreekt een hart met een hart, en beide mensen laten zichzelf kennen. De vrouw komt ertoe in Jezus te geloven als de Messias, de Christus. Vol vreugde snelt ze weg om haar buren dit nieuws te vertellen. En haar getuigenis is zo overtuigend dat de hele stad naar buiten loopt om Jezus te zien. Dan vertellen ze haar dat zijzelf nu het mysterie hebben ontdekt omtrent de man over wie zij had gesproken.

Het is goed iets te weten over God en Jezus, maar dit volstaat niet. Het getuigenis van andere gelovigen helpt ons ook, maar ook dit volstaat niet. Een persoonlijke ontmoeting is noodzakelijk, en dat gebeurt als we God tegemoet gaan in een persoonlijk gebed. De bedoeling van Gewijde Ruimte is juist een ontmoeting van aangezicht tot aangezicht met de Jezus van het Evangelie te vergemakkelijken. De dagelijkse ontmoeting kan mij helpen om vanuit mijn hart een vrij ja uit te spreken. Zoals de Samaritaanse vrouw kom ik met mijn noden en vragen heel persoonlijk naar mijn bron. Jezus heet mij welkom zoals hij haar welkom heette. Wij praten. Hij opent zijn hart voor mij zoals hij dit voor haar deed, en belooft mij het ware leven, levend water. 

Zoals het leven van die mysterieuze vrouw voor altijd werd veranderd door haar ontmoeting met Jezus, zo kan ook het mijne gaandeweg aan het zijne gelijkvormig worden. Zonder twijfel beleefde de vrouw in haar verbeelding altijd weer opnieuw haar ontmoeting met Jezus. Had ze geweten dat Jezus  iedere dag voor haar daar was,  ze zou die kans hem dagelijks te ontmoeten nooit laten liggen. Waar twee mensen elkaar opzoeken, daar heb je het begin van een liefdesgeschiedenis. Saaie dagen krijgen een nieuwe kleur door de verrassende nieuwheid van Jezus. Mag het ook voor ons zo zijn in dit nieuwe jaar. 

Reacties

Anoniem zei…
www.gewijderuimte.org

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen