Geen seks, geen gegniffel



Een groepje jonge studenten. Ze vertellen over wat hun ter harte gaat, de een na de ander. Het gesprek gaat naar de diepte.

Een meisje toont de ring die ze aan haar vinger draagt. Ze legt heel sereen uit dat ze die gekregen heeft tijdens een eucharistieviering. Hij symboliseert de verbintenis die ze aangegaan is om geen seksuele betrekkingen te hebben voor het huwelijk.

De anderen luisteren aandachtig. Geen spoor van gegniffel. Het is een keuze zoals een ander. Dat respecteer je.


Reacties

Anoniem zei…
Voor haar hopen en bidden dat ze ook een maagd als man en echtgenoot zal vinden met Gods hulp. Bijbelse sereniteit inderdaad. Daar kan een mens nimmer spijt van krijgen. De hemel vrolijkt op en staat blij om hen heen.
Anoniem zei…
Dus?
Anoniem zei…
Misschien niks. Moet dus of hoeft dus niet, altijd, meestal niet? Soms? Ik zag een bepaalde glans of schoonheid in haar keuze, maar eigenlijk zonder dus. Wel denk ik dat niemand blij wordt van m.b.t. de sexuele moraal maar raak leven tot je eventueel een keer aan iemand blijft hangen, en voor hoe lang, och dat zien we dan wel weer. Het is misschien verhelderend als van tijd tot tijd iemand het oorspronkelijke model - of een abstract, achterhaald en onrealistisch ideaal?- weer eens laat zien. Wie weet gaat iemand er anders door denken.
Anoniem zei…
Prachtig dat dit kan! De keuze van de jonge vrouw, de getuigenis, de reacties van de andere jongeren maken mij blij.
Hoe de persoonlijke verhalen ook verder gaan, zo'n getuigenis blijft iedereen bij, en herinnert aan een àndere vrijheid.

"Dus?" kan vriendelijker, toch?
Anoniem zei…
Het confronteert. Hoe mooi het ook is. Wie haalt de hoge lat? Het is niet altijd gemakkelijk om blij te zijn met en voor de ander, als men in zijn eigen leven met geheel andere bagage rondloopt. Als ik op mijn 20e geloofd had was ik misschien ook priester geworden. Ik ben blij voor Walter, maar ik voel ook een bepaalde pijn over mijn eigen bijna voorbije leven, met alle gemiste kansen om meer aan God te geven, "de Enige die ertoe doet". Misschien zit er pijn achter dat dus, niet zozeer onvriendelijkheid?
Anoniem zei…
Ik geloof dat deze "pijn" die u beschrijft, heel veel geeft aan God.
En aan ons geeft u mildheid en wijsheid, dank ...

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj