Nikolaas in de spreekstoel (3/4)
Onlangs werd ik
geïnterviewd door Dirk Leestmans,
journalist bij de VRT Nieuwsdienst. Het interview werd gepubliceerd op
24 april 2013 in de juristenkrant. U vindt het hier terug, in vier
afleveringen.
Of hij het bestaan van God rationeel kan verklaren dan?
‘Neen, absoluut niet. Maar de geloofsdimensie maakt deel uit van het mens zijn.
Iedereen gelooft.’
-Had dat gezegd tegen uw vriend Johan Vande Lanotte?
‘Luister: ik kan met u niet in gesprek gaan als ik niet
geloof dat u geïnteresseerd bent in wat ik zeg. Maar die interesse kan ik niet
bewijzen. Ik kan niet bewijzen dat God bestaat maar de ander kan ook niet
bewijzen dat God niet bestaat. Het christelijke geloof is een daad van
vrijheid. Ik heb geen behoefte om het bestaan van God rationeel te bewijzen.’
-Op de begrafenis van de slachtoffers van Dutroux, om
maar dat voorbeeld te geven, vroeg de priester: waar was God?
‘Dat is de vraag van het lijden. Traditioneel een vraag
die mensen tegenkomen in hun zoektocht naar de zin van het leven. Sommigen
geraken daardoor gerevolteerd, ik niet.’
‘Wat mij betreft geeft Jezus daar geen woordelijk
antwoord op maar fysiek, door zijn handelen, gaat Hij wel met het lijden om,
Hij ondergaat het ten volle, Hij sterft de marteldood. En de evangelies leren
ons dat Hij nadien verrezen is. Dat is precies de oorsprong en de kracht van
het christendom. Het christendom is het geloof van de hoop.’
-Wat is uw antwoord op de vraag van de priester?
‘Hij was daar, solidair.’
Reacties
Waar was God in Auschwitz? In Kolbe, in Etty Hillesum. In Auschwitz dus. In hem of haar die zijn beschimmelde broodkorst nog afstond aan de naaste die nog meer honger had als het mogelijk was. Het geloof is raadselachtig, omdat het niet aangetast kan worden door tegenvoorbeelden. Ik geraak dus ook niet gerevolteerd. Deo gratias. God verlene mijn tot mijn laatste dag dit geloof.