Als denken belangrijker wordt dan voelen - Help, het gaat niet goed met mij (5/13)




Wie Ignatius van Loyola zegt, zegt onderscheiding van de geesten. In deze serie bespreek ik uiteenlopende aspecten van deze ruggengraat van de ignatiaanse spiritualiteit. Meer in  het bijzonder over wat te doen als het je niet goed gaat. (5/13)

Geduld en vertrouwen

Het is eigen aan de persoon die zich slecht voelt, dat hij ongeduldig wordt. Droefheid is van nature onverenigbaar met geduld. Vandaar dat Ignatius uitnodigt om je bewust te oefenen in geduld.

Het is evenwel niet alleen typisch voor de droefheid om ongeduldig te maken. Het is ook eigen aan gevoelens van droefheid en leegte dat ze je doen denken dat ze gaan blijven duren. De hele toekomst wordt zwart. En nochtans mag je er op vertrouwen dat het niet zal blijven duren. Na regen komt zonneschijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit voor jou niet zou gelden. Ook dit maakt deel uit van het vertrouwen in de werking van de Goede Geest van God die uiteindelijk, als de mens dit toelaat, steeds het laatste woord heeft.

Het is geen toeval dat Ignatius hier het woord “denken” gebruikt. Met je gevoel kom je niet ver als je je echt slecht voelt. Hier is het de ratio die je kan inspireren. Hier moet je je echt toevertrouwen aan je verstand.

Reacties

Vechten met de nieuwe dag. Het komt veel voor.
Bang zijn dat het niet leuk wordt.
Dat wordt opbellen om je op te trekken aan de ander
De grote troost is dat de dag heel anders verkoopteam je dacht.
IvonneS zei…
Dank voor deze blog. Het verdriet, 'zwart' is zo herkenbaar. Maar inmiddels ook het vertrouwen dat er een betere dag komt. De ratio gebruiken op droeve momenten is een goede tip, want de emoties (alleen) zijn op dat moment nieteens betrouwbaar kompas om op te varen.
Anoniem zei…
ik zit in een psychiatrische instelling,ik moet écht op God vertrouwen en heb veel steun aan "bidden onderweg" die ik dagelijks beluister,ik weet niet wat boven mijn hoofd hangt,en deze toestand kan nog maanden duren,die onwetenheid vreet aan ,mij.maar ik tracht veel te bidden en hoop,dat God medelijden met mij krijgt
Beste,Dank voor uw indringend en openhartig getuigenis. U mag alvast rekenen op mijn biddende verbondenheid en vast ook op die van heel wat bezoekers van deze blog! Nikolaas

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj