Net een jaar geleden: "Op zoek naar God", met 5 bekende Nederlandse jonge vrouwen


Net een jaar geleden was ik in Oosterhout voor het geven van een stilteretraite aan vier bekende Nederlandse jonge vrouwen. Lieke van Lexmond, Kim Feenstra, Christina Curry, Sanne Vogel en Elle Bandita trokken 7 dagen lang naar een abdij om daar in stilte te mediteren en te bidden, volgens de methode van de Geestelijke Oefeningen van Ignatius van Loyola.

Hier kunt u de beelden nog eens bekijken. Ik raad u in het bijzonder de vierde en laatste aflevering aan.

Aflevering nr 1: de stilte in

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.


Aflevering nr 2: de stilte jeukt

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.


Aflevering nr 3: emotionele ervaringen en radicale besluiten

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.


Aflevering nr 4: het klooster als gekkenhuis en emotionele conclusies

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.





Reacties

Het begon veelbelovend, maar liep al snel uit op een exhibitionistische freakshow in wat bleek een nepklooster te zijn.
bart zei…
Ik vind het een eerlijke poging. Er was wel neiging naar wat 'show' zoals met een limousine naar de abdij. Er was wat gegiechel en stoerdoenerij maar ik vond het leerrijk en inspirerend.
Kristien Nouwen zei…
Ik heb de 4 afleveringen samen met mijn leerlingen van de 3de graad TSO en BSO bekeken en ze vonden het geweldig! De beginsituatie van de vrouwen is voor hen zeer herkenbaar. Maar nu hebben ze kunnen zien dat het Woord en de Sacramenten genezend en helend is voor iedereen als je je er maar voor openstelt en er ook de tijd voor durft nemen. Enkele leerlingen willen zelf ook graag een retraite doen. Iets wat waarschijnlijk nooit in hen was opgekomen zonder deze serie. Dank aan allen!
Rebecca zei…
Nou nep klooster.....ik heb in het laatste weekend toen ze nog aan het filmen waren toch met een groep van het bisdom breda daar gezeten....en het is wel degelijk een klooster en een mooi waar de mensen die er zitten altijd goed voor je zijn
Anoniem zei…
hartelijk dank voor mogelijkheid reageren.
1. God vinden is overal en in een klooster met een begeleidende meditatie door een wijs persoon,
die verder in ontwikkeling is, een idee realiseren, en mogelijk maken " GOD VINDEN"!
voor ieder deelnemer, m/v en in eigen voorstelling vermogen.

2. Wat is GOD en hoe is GOD vinden?
God vinden? dat kan, makkelijk,
dat is zichzelf kunnen afzonderen van dat geruis van alle auto's, en andere geruis,
bijvoorbeeld,
en zichzelf kunnen in eigen Hart verbinden me Goddelijkheid,
dat "Goddelijkheid" naar eigen vermogen van ontwikkeling kunnen visualiseren,
en voelen en ontdekken en gelukkig van worden van:
"HAAA wat is die Universum Goddelijk !!!! ", bijvoorbeeld.

Mijn inziens dat is mogelijk in een Klooster, ook: met begeleiding van televisie camera's,
en op dat moment ,
die "wereld van Goddelijkheid ontdekken ook in "oog van televisie camera's."
Ontdekking van Goddelijkheid is vaak: een verwondering dat is bijzonder,
is niet in woorden te brengen en te beschrijven ! voor alle andere "leken",
die aan die/deze, speciale / een/ ervaring niet mee doen.
Anoniem zei…
aanvulling alstublieft op reactie van 4 november 2013, 20:45.
thema: " Op zoek naar God" met 5 bekende Nederlandse jonge vrouwen.
1. Hartelijk dank voor informatie en uitnodiging om op zoek gaan naar God.
Uitnodiging voor alle mensen m/v, bijvoorbeeld, een goed voorbeeld zien en enthousiast zich maken om volgen.
Dat makkelijker maken die uitnodiging , door een voorbeeld geven, waar is fijn om over iets na te denken en te bidden,
en in in artikel genoemde Klooster is fijn vertoeven, om na te denken en te bidden.

2. Hartelijk dank voor op deze Blog uitnodiging om op zoek gaan naar God.
Ik heb graag van Uw liefdevolle uitnodiging om op zoek gaan naar God, geproefd en mij verrijkt,
telkens intenser God zoeken en God beleven,
door bezoeken Uwe " GEWIJDE RUIMTE" www.gewijderuimte.org
In "Gewijde Ruimte" iets om in een week en bijvoorbeeld elke dag, over na te denken en te bidden.
De verrijking voor mij is: in liefdevolle taal onderwerpen aangereikt.
" Gods aanwezigheid, Vrijheid, Bewustzijn, Gods Woord, Gesprek, Besluit, en aanklikken voor aanvullend informatie/uitleg op: " Inspiratie" en "Gids".
Ook super liefdevolle begeleiding in : Lichaamsoefening, Ademhalingsoefening, Luisteroefening.
Ik dank U hartelijk, dat U zoveel liefdevolle inspanning aanreikt om mij, mijne, ons bezoekers Uwe Website,
verrijkt, door Uwe kunde, gaven, en vol Christus Liefde .
Kris zei…
Ik ben eens in mijn eentje ontvangen in dit klooster voor een stilteretraite, in het geheel geen nep (misschien wel anders dan andere beelden die je van een klooster hebt?).
Wat ik met je meevoel, is dat ik in de TV-serie erg moest wennen/slikken bij het grote contrast tussen de weinig verstilde wereld waar deze vrouwen normaal in leven (en in zich meedragen/uiten) en de wereld van het klooster, de verstilling en de zoektocht naar God. Maar het is die ontmoeting, die ik ook wel interessant vind.
Anoniem zei…
Ik heb deze reeks "ontdekt", vlak na de laatste uitzending ervan, en wij hebben hem toen integraal bekeken. En na afloop ervan bleven zowel mijn vrouw als ik met een vraag zitten: hoe zou het nu, geruime tijd later, met die vier vrouwen zijn? Welke invloed heeft de deelname aan deze zoektocht uiteindelijk bij ze nagelaten?
Anoniem zei…
excuses: vijf vrouwen...

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj