Nikolaas Sintobin sj: Leffe en mijn roeping als jezuïet




Een tijd geleden werd ik geïnterviewd voor "Visie", het ledenblad van de EO. Hieronder een  uittreksel.

Nikolaas kijkt even naar buiten, waar meeuwen krijsend langs glijden, en zoekt naar woorden. Met een hand tegen zijn borst: “Ik ervoer een innerlijke leegte. Alles was er, maar het gaf me geen perspectief. Althans: geen volledig perspectief. Ik kon mij geven, maar niet helemaal. Ik was niet echt op mijn plek, en had geen idee waar dit aan lag. De horizon was niet open.”

In het najaar van 1988 deed hij samen met zijn gebedsgroepje een stilteretraite in de abdij van Leffe. “Op vrijdagavond 11 november 1988, tijdens de gebedstijd, kwam opeens deze vraag in mijn hart: ‘Nikolaas, je hebt de laatste maanden iets nieuws ontdekt en ervaart sindsdien zo’n vreugde... heb je eraan gedacht om dit op de eerste plaats in jouw leven te zetten; wat als jij je leven helemaal beschikbaar stelt aan God en jezuïet wordt?’ 

Die vraag had ik mezelf nooit gesteld. Nooit eerder in mijn leven had ik mij de toekomst zo voorgesteld. Maar die vraag stellen, was hem beantwoorden. Want er was zo’n overweldigend gevoel van vreugde in mijn hart – noem het gerust een Godservaring.”

Reacties

Unknown zei…
Hoe mooi als u zo'n duidelijke innerlijke boodschap krijgt en daar gehoor aan geeft.
Niet zo vaak krijgt een mens een heel indringende diepe boodschap. Als het een positieve boodschap is heeft het altijd zin ervaarde ikzelf om daar met veel aandacht naar te luisteren en er iets mee te doen. Dank ook voor de toelichting bij de 7 vingerwijzingen die u meegaf bij' Voedsel voor Onderweg' begin febr. Lies
Anoniem zei…
Luister naar en vertrouw op je innerlijke stem.
Wat is het mooi. Je bent gezegend.
Anoniem zei…
wat een gewwarwording, love yo
cilia zei…
Een roeping, de Roeper, houd vol!!!ondanks tijd en gelegenheden.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)