Dan staat er een kind met grote vragende ogen voor je


Mark Logtenberg, 23 jaar oud,  is een Nederlandse novice in de Sociëteit van Jezus. De komende maanden zal hij regelmatig in deze blog te gast zijn met cursiefjes over de stage die hij thans loopt in Libanon.

Deel 5

Bourj Hammoud is een van de armere wijken van Beirut. Het was al een arme wijk voordat de crisis in Syrie begon maar sindsdien is het alleen verslechterd. De huur is laag dus een groot aantal van de mensen die naar Beiroet gekomen zijn geëindigd in deze wijk. Het is dan niet meer dan passend dat juist hier JRS een school runt. Een Spaanse Jezuïet, die bij mij in huis woont, werkt daar en afgelopen vrijdag ben ik met hem meegegaan.

Voor ik het wist stond ik voor een klas van ong. 25 kinderen tussen de 5-7, gelukkig was er wel een echte docente aanwezig. Het was een huiswerkklasje voor kinderen die naar de staatsscholen gaan maar geen andere plek hebben om hun huiswerk te maken. Je moet je voorstellen dat hun huizen vaak bestaan uit 1, 2 of 3 kamers die met de hele familie gedeeld worden. Ik was daar dus om ze te helpen met het enige wat ik ken: Engels. Het feit dat ik geen Arabisch spreekt vergemakkelijkt de zaak niet.


Maar Engels was niet het enige. Ze hadden ook huiswerk voor rekenen. Nu kan ik best controleren of een som juist gemaakt is, kan hem verbeteren. Maar hoe in hemelsnaam kan ik aan een kind uitleggen hoe het een som goed moet doen. Over de jaren is rekenen iets dat jij je eigen maakt maar ik had geen flauw idee meer hoe je het doet, dus laat staan hoe je het voor moet doen en uitlegt. Tja, dan staat er een kind met grote vragende ogen voor je.

Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj