"Nederlanders zijn een lomp volk" (Antoine Bodar): waarom ik het daar niet mee eens ben



Gisteren las ik het interview in Trouw met Antoine Bodar. Niet meteen een opkikker. Bij twee van zijn uitspraken moest ik, in het bijzonder, de wenkbrauwen fronsen

Over de Nederlanders heeft Bodar een heel duidelijk oordeel: Het is een lomp volk. Meteen erna specifieert hij: Dat is iets exclusief Nederlands. Zelf ben ik een geboren en getogen Vlaming. Ik woon sinds 4 jaar in Amsterdam. Vroeger woonde ik 9 jaar in Parijs. Ik vind de Nederlanders een stuk voorkomender en vriendelijker dan Vlamingen of Fransen. Nederlanders zijn fier en zelfbewust. Daarin verschillen ze van Vlamingen. Ze hebben ook, zo dunkt me, rust bij hun “volksidentiteit”. Hierin verschillen ze dan weer van de verscheurde Franse ziel die het trauma van de Franse revolutie nog niet te boven is. In het no nonsens gehalte van de communicatie van de gemiddelde Nederlander klinkt de koophandelstraditie sterk door. Het is soms heel recht voor de raap. Zelf ervaar ik dit eerder als verademing, als ik het vergelijk met het omfloerste ja-zeggen van de Vlaming dat vaak neen betekent.

 Anders dan in Rome word ik hier in Nederland zo geconfronteerd met het alledaagse, zegt Bodar aan het begin van het interview.  het  Als ik het goed begrijp, wordt deze confrontatie met het alledaagse door Bodar eerder als onaangenaam ervaren. Best verwonderlijk als statement. Om niet te zeggen vreemd. Het alledaagse is namelijk 99% van de werkelijkheid. Een werkelijkheid die, zo geloven christenen, voor God voldoende belangrijk werd en wordt geacht om er middenin te komen wonen.

Het is maar hoe je kijkt naar die alledaagse Nederlandse werkelijkheid.


Reacties

Anoniem zei…
bravo!
Anoniem zei…
Bodar doet me altijd herinneren aan die mooie zin van Reve waarin hij zegt dat hij een hekel heeft aan die fijne rooms gelovigen die als een kardinaal een scheet laat, dat het dan zo heerlijk ruikt naar gebakken lever met uitjes....Voor het overige ben ik van mening dat Nederland een lomp volk heeft.
Geweldig ben het helemaal met u eens
Anoniem zei…
Of het alledaagse 99 % is van de werkelijkheid? Of u heeft een wat speciaal begrip van het alledaagse of er ontbreekt iets in u werkelijkheidswaarneming. Op zich heeft Bodar vermoedelijk geen probleem met het alledaagse maar met de beperking van het leven op het alledaagse. Dat God mens wordt betekent nog niet dat de mens alles is. (En dat Nederlanders lomp zijn valt moeilijk te betwisten als met naar het alledaagse kijkt)
Conny zei…
Ik geloof niet dat Nederlanders lomp zijn. Er zullen altijd wel een aantal mensen lomp zijn; maar om dan een heel volk zomaar lomp te vinden!!!! Dat gaat me toch echt te ver. Je kunt niet alles over een kam scheren.
Anoniem zei…
Nederlanders zijn wel degelijk een lomp volk. Tuurlijk zijn directheid en 'fierheid' mooie eigenschappen. Maar geen enkele cultuur is perfect. Erken gewoon de gebreken denk ik dan. Ik heb in 10 verschillende landen gewoond en kan inderdaad zeggen dat ik Nederlanders vaak opvallend lomp vind.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)