Mijmering over een "gevallen fiets" op een Amsterdamse brug



Onlangs liep ik ’s morgens door de Leidschestraat, in Amsterdam. Vlak voor mij liep een oudere man, met een boodschappentas in de hand. Op de brug over de Keizersgracht stonden heel wat fietsen tegen de reling. Een lag op de grond. De wandelaars maakten netjes een ommetje.

Zoniet de bejaarde man voor mij. Hij stopte, zette zijn tas op de grond, nam de fiets bij zadel en stuur en plaatste het rijtuig weer tegen de reling. Ik twijfelde. Was het misschien zijn eigen fiets? Blijkbaar niet. Meteen nam de man zijn tas terug ter hand en stapte verder.


Ik ook. Met een warm gevoel.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Anoniem zei…
Eerlijk gezegd was ik waarschijnlijk ergelijk om de fiets heen gelopen en door de man zijn voorbeeld was er wel iets tot me doorgedrongen. Waarschijnlijk een vorm van respect.Toch heb ik wel eens een fiets recht gezet anders zou een hele rij omvallen toen ik mijn fiets wolde pskken.
Heel gewoon, waarom laten liggen?
Ik zei…
Dan heb ik wandel genoten die zeggen, “wat ga je doen... loop verder”
Verder komt daarna, doe eerst wat je moet doen!
Ilse zei…
Met dit mooie verhaal moest ik terug denken aan een oud vrouwtje op pad met een wandelstok in Marseille .( ik op vacante ...toekijkend vanuit onze geparkeerde auto ...” in de gevaarlijke” stad!
Ze deed de moeite om een stuk vuil papier achterna te stappen ... uiteindelijk had ze het beet, door het puntje van haar stok vastgeklemd op de grond... dan moeizaam oprapend ... bracht ze het tot aan de groene ,.... bijna te hoge afvalcontainers!!
Ik... keek ontroerend , blij naar haar ... VOORBEELDIG ... deed ze het om 🤗nooit te vergeten... ze wist niet dat iemand haar gade sloeg🤭👍
De meningen van mensen zijn soms goed dan weer slecht, net als hun daden. Daden die de ziel verwarmen hoeven geen mening...omdat alleen God goed is en ons dit zegt op deze wijze...in deze mens en daad

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen